POLITICĂ

Zara: Sclavia modernă, o poveste spaniolă de succes

Cu toate că Zara reprezintă, fără îndoială, una dintre companiile care s-au impus pe piața din România, angajații nu se pot lăuda cu salarii decente ci am putea vorbi chiar de un model al sclaviei moderne inventat de spanioli.

O vânzătoare la Zara România, de exemplu, primește un salariu lunar de doar 1.700 de lei. În plus, ca să ajungi pe acest post, ai nevoie și de experiență. Salariul este, din păcate, unul mic, iar un angajat la Zara cu greu își poate acoperi cheltuielile lunare.

Zara este o companie de vânzare cu amănuntul din La Coruna, Spania, care a fost fondată în 1975 de Amancio Ortega și Rosalia Mera. Acest lanț de magazine este nava amiral a grupului Inditex, care deține și mărcile: Massimo Dutti, Pull and Bear, Oysho, Uterque, Stradivarius și Bershka. Se pretinde că Zara are nevoie de doar două săptămâni pentru a dezvolta un produs nou și să îl trimită în magazine, comparativ cu media de șase luni în industrie și lansează jur de 10.000 de modele noi în fiecare an.

Zara a rezistat trendului de mutare a producției în țările mai puțin dezvoltate. Poate că strategia sa cea mai neobișnuit a fost politica de zero publicitate, compania preferând să investească un procent din venituri, în deschiderea de noi magazine în loc. Acest lucru a dezvoltat ideea că Zara ar “copia moda” și ar face produse low cost.

Mai multe investigații internaționale au demostrat că angajații Zara din țările mai puțin dezvoltate sunt exploatați de regimurile dictatoriale. Cu ajutorul forței de muncă ieftine Amancio Ortega a reușit să obțină o avere de 79 de miliarde de dolari, potrivit Forbes.

Comentează

Back to top button