SOCIAL

Patriarhul Daniel: Prin Botezul în Râul Iordan, Mântuitorul sfințește întreaga lume

Patriarhul Daniel a explicat miercuri ce este „binecuvântarea Iordanului” cerută la slujba de sfințire a Aghesmei Mari din Ajunul Bobotezei: este lucrarea sfințitoare a lui Dumnezeu în creația Sa. Prin Botezul în Râul Iordan, Mântuitorul sfințește întreaga lume. „În concluzie, ortodoxul nu închide pe Dumnezeu în biserică, ci vede lucrarea Lui sfințitoare, vindecătoare și binecuvântătoare în toată creația”, a spus Preafericirea Sa.

„Există o deosebire între Agheasma Mare, care se săvârșește doar în ajunul și în ziua sărbătorii Botezului Domnului, și Agheasma Mică, aceasta săvârșindu-se în orice zi din timpul anului”, a menționat Părintele Patriarh Daniel, conform basilica.ro.

Reînnoirea harului propriului nostru botez

Sf. Simeon Noul Teolog afirma că Agheasma Mare face referire la reînnoirea, sau actualizarea Botezului Domnului în Iordan. „De aceea, rugăciunile care se fac la această slujbă se referă la puterea Iordanului, prin care Dumnezeu a făcut minuni, iar în mod deosebit în Iordan S-a botezat Mântuitorul Iisus Hristos de către Sf. Ioan Botezătorul”, a precizat Preafericirea Sa.

Sfântul mai spunea că „Agheasma Mare este reînnoirea harului propriului nostru botez. Deci este vorba despre Botezul Domnului și de propriul nostru botez, pentru că această apă sfințită la sfârșitul liturghiei este apa care are același har pe care noi l-am primit când ne-am botezat”, a continuat Patriarhul României.

La botez „am fost înfiați după har în iubirea lui Dumnezeu Tatăl, prin lucrarea Duhului Sfânt, pe baza credinței în Iisus Hristos, Fiul cel veșnic al lui Dumnezeu, Care S-a făcut Om din iubire pentru oameni și pentru mântuirea lor”, a explicat Preafericirea Sa.

Binecuvântarea Iordanului

Binecuvântarea Iordanului „înseamnă în primul rând sfințirea firii apelor”, realizată prin faptul că Mântuitorul Iisus Hristos, Unul Sfânt și fără de păcat, „a sfințit, prin nașterea Sa în peșteră, pământul, iar prin botezul Său în Iordan a sfințit firea apelor”.

„Încă din Vechiul Testament, Iordanul devine un simbol al lucrării lui Dumnezeu, a modificării modului de comportament al apei, al firii apei, care, în mod normal, curge. Dar există momente când apa se retrage”, a mai spus Patriarhul României.

Astfel, binecuvântarea Iordanului semnifică „o lucrare minunată a lui Dumnezeu, care-i sfințește pe oameni, care-i vindecă, care arată lucrarea harului lui Dumnezeu în creația Sa”.

Preafericirea Sa a făcut trimitere la Cartea Facerii, de unde rezultă că „duhul lui Dumnezeu se purta la început deasupra apelor, adică era într-o legătură intimă Duhul Sfânt Creator cu apele de la începutul lumii”.

„Deci Duhul Sfânt, Care dăruiește viață creației , este Cel Care mai întâi planează deasupra apelor și apoi înverzește și câmpurile și dă vegetația care devine hrană pentru animale și pentru om”, a mai explicat Patriarhul.

Refacerea legăturii creației cu Creatorul

„De aceea, acum, prin sfințirea apei, se reface legătura voinței lui Dumnezeu de comunicare între Creator și creaturi și în mod deosebit de comunicare între harul Duhului Sfânt și firea, sau natura celor create”.

„Deci avem în taina Botezului Domnului o sfințire a Făpturii, a creației. De aceea, credincioșii noștri în mod deosebit folosesc apa de la Botezul Domnului, de la această sărbătoare, Agheasma Mare, și pentru sfințirea casei, dar și pentru sfințirea locului unde ei lucrează, sau a grădinii și uneori a animalelor, pentru că animalele erau suportul vieții biologice, ofereau hrană și ajutor în lucrarea câmpului”, a mai spus Patriarhul Daniel.

Așadar, a concluzionat Preafericirea Sa, „un ortodox vede pe Dumnezeu prezent în toate făpturile și în toate lucrările pe care omul le face invocând ajutorul lui Dumnezeu”.

Comentează

Back to top button