ECONOMIE

Licitație trucată la CFR de Sorin Grideanu: 1.000.000 de euro în plus ”din pix” pentru Wiebe și Swietelsky

Ministerul Transporturilor vrea să acorde „din pix” un milion de euro în plus pentru constructorii Wiebe și Swietelsky la o licitație CFR de la Regionala Timișoara, fieful actualului ministru Sorin Grindeanu. Licitația a fost lansată în august, a fost depusă o singură ofertă, iar abia acum se aprobă indicatorii tehnico-economici, care ar fi trebuit stabiliți înaintea lansării procedurii de achiziție, relatează Clubferoviar.ro.

Pe site-ul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii a fost pus luni, 17 ianuarie 2022, în dezbatere publică, proiectul de Hotărâre a Guvernului pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investiţii ,,Refacție totală linia 116 Livezeni – Simeria între stațiile Merișor – Crivadia fir I km 61+300 – 57+185 și stația Merișor liniile III dir. Fir I și II dir. Fir II km 62+150 – 61+300”, lucrare de utilitate publică de interes național.

O primă inadvertență apare în ceea ce privește indicativul secției de cale ferată, menționat eranat ca fiind 116, când, de fapt, este vorba de secția 202. Este o scăpare minoră, însă ea a fost girată, printre altele, de avizul Direcției de Transport Feroviar din cadrul MTI, care ar fi trebuit să cunoască situația de fapt.

Linie de cale ferată construită în 1870. Ultima reparație capitală a avut loc în 1988

Swietelsky la o licitație CFR
FOTO Stiriletransilvaniei.ro

În Nota de fundamentare a proiectului de act normativ se precizează faptul că linia Simeria-Livezeni, între stațiile Merișor și Crivadia este linie magistrală, interoperabilă, dublă, electrificată. A fost construită în anul 1870 și a avut ultima reparație capitală astfel: în 1976 intervalul cuprins între km 60+100 – 62+150, în 1985 pe intervalul cuprins între km 59+600-60+000 și în 1988 pe porțiunea cuprinsă între km 57+200-59+600.

Ca urmare a traficului suportat de la ultima reparație capitală, elementele suprastructurii căii (șine, traverse, material mărunt și prisma căii), au ajuns la un grad avansat de uzură, fiind depășită capacitatea de intervenție în puncte în cadrul lucrărilor. Șinele prezintă uzuri verticale și laterale în curbe la limita maximă admisă de reglementările specifice în vigoare. Conform ultimului recensământ al materialelor de cale, există în cale un număr mare de traverse de lemn, beton, și traverse de lemn speciale pentru poduri care sunt necorespunzătoare. Declivitatea medie a liniei este de 16,7‰, iar declivitatea maximă este de peste 21‰.

În curbe există defecte de ecartament – lărgiri, forțarea tirfoanelor pe exteriorul curbei, cumulat cu uzuri mari la rebordul plăcilor metalice pe firul exterior al curbei. Prisma căii a atins un grad de colmatare din cauza căreia nu mai este asigurată scurgerea apelor și nu mai se pot realiza burajele de întreținere în condiții normale, fiind afectată capacitatea drenantă și elasticitatea căii.

Restricție de viteză de 30 km/oră din cauza degradării infrastructurii

Materialul mărunt de cale prezintă uzuri mecanice și degradări din coroziune, astfel încât acesta nu mai asigură o prindere corespunzătoare.

Porțiunea de linie propusă a se refacționa are ciclul de reparație capitală depășit. Față de o viteză de proiectare a liniei de 40 km/oră, în prezent, pe majoritatea traseului se circulă cu restricție de viteză de 30 km/oră, din cauza stării necorespunzătoare a liniei.

Întâi lansăm licitația și apoi stabilim indicatorii tehnico-economici

Swietelsky la o licitație CFR
Proiectul MTI prevede 51.539 mii lei

În acest punct apar mai multe inadvertențe de ordin juridic și financiar. „Valoarea totală a investiţiei (inclusiv T.V.A.) este de 51.539 mii lei”, se precizează în documentul citat.

În primul rând, refacția totală a liniei respective a fost scoasă la licitație încă din luna august a anului trecut de către Regionala Timișoara a Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA, așa cum a relatat la vremea respectivă Club Feroviar. Adică înainte ca indicatorii tehnico-economici să fie fost aprobați prin Hotărâre de Guvern, ceea ce est total anormal, așa cum au explicat juriști specializați în achiziții publice consultați de Club Feroviar.

Aceiași juriști au precizat că, dacă ar fi fost vorba de o actualizare a indicatorilor, ceea ce este uzual, ar fi trebuit să se facă referire, în Nota de fundamentare, la actul normativ (Hotărâre de Guvern sau Ordin al Ministrului Transporturilor) anterior, care este supus modificării. Nu există însă o astfel de referire în documentul menționat.

În plus, mai întâi ar fi trebuit anulată procedura de achiziție și abia apoi actualizați indicatorii, pentru a nu schimba regulile în timpul jocului. Or, licitația Regionalei Timișoara este în continuare în desfășurare.

Ofertă unică Wiebe – Swietelsky la o licitație CFR de refacție totală a căii ferate

deraierea de la Dorobanțu

Între timp, la licitația menționată a expirat și termenul limită de depunere a ofertelor.

Potrivit informațiilor din sistemul electronic de achiziții publice, a fost depusă o singură ofertă, din partea Asocierii Wiebe România (lider) – Swietelsky Construcții Feroviare. Evaluarea tehnică și privind calificarea s-a finalizat pe data de 16 noiembrie 2021, iar evaluarea financiară are ca termen limită data de 1 martie 2022.

Diferență de un milion de euro între valoarea estimată în august și cea avansată în ianuarie

Licitația a fost lansată cu o valoare de doar 38.325 mii lei

Numai că ofertele au fost depuse, așa cum spuneam mai sus, înainte ca indicatorii tehnico-economici să fi fost aprobați. Licitația a fost lansată în absența acestora, la o valoare estimată (proiectare și execuție) de 38.325.256 lei fără TVA. Cu tot cu TVA, rezultă suma de 45.607.054,64 lei.

Or, suma avansată acum de Ministerul Transporturilor, prin proiectul de HG, este de 51.539.000 de lei inclusiv TVA, așa cum am menționat anterior. Dacă eliminăm taxa pe valoare adăugată, rezultă 43.310.080 lei. Deci o diferență de 4.984.824 de lei, echivalentul a aproximativ un milion de euro, între suma cu care lucrarea a fost scoasă la licitație și cea avansată acum prin proiectul de act normativ.

În Anexa la proiectul de HG se precizează că din suma totală de 51.539 mii lei, lucrările de construcții-montaj propriu-zise reprezintă 44.212 mii lei. Cum este vorba doar de o refacție totală a liniei și nicidecum de o modernizare, diferența nu poate reprezenta sume aferente relocărilor de utilități sau exproprierilor. În cazul refacției, linia rămâne pe amplasamentul inițial, fiind readusă la caracteristicile de când a fost ea construită.

Licitația lansată de Regionala Timișoara a CNCF CFR SA vizează ”proiectare și execuție”, deci cu siguranță suma în plus față de cea alocată pentru lucrări de construcții-montaj reprezintă costurile proiectării.

În aceste condiții se pune în mod firesc întrebarea dacă nu cumva licitația a fost lansată în mod voit la o valoare mai mică pentru a se înscrie o singură firmă/asociere, care să mizeze apoi pe o majorare ”din pix” a valorii. Cum nu avem probe în acest sens, rămânem doar la stadiul de întrebare retorică.

Regionala Timișoara nu a modificat suma din procedura de achiziție

Sorin Grindeanu la Timișoara director la Regionala Timișoara

Club Feroviar a încercat să deslușească dilema aceste suplimentări de un milion de euro, în timpul desfășurării licitației, cu ajutorul celor care sunt implicați în procedura de achiziție.

Contactat telefonic, directorul Regionalei Timișoara, Adrian Istrati, s-a arătat surprins de modificare. „Noi nu avem alte sume în afara celor care apar pe SEAP. Nu știu ce s-a decis la Minister. Ceea ce pot să spun este că e vorba de o lucrare care trebuia făcută din 2018-2019 și care a fot abandonată din cauza prețului superior cu care au venit firmele”, a spus el.

Ce-i drept, la data lansării licitației, Adrian Istrati nu conducea Regionala Timișoara a CNCF CFR SA, el fiind numit în funcție abia cu două zile înainte de Crăciun, așa cum a informat la vremea respectivă Club Feroviar, deci chiar și după ce fusese depusă unica ofertă în cadrul procedurii de achiziție.

(Ne)lămuriri de la Ministerul Transporturilor

Direcția de Transport Feroviar

Contactată de Club Feroviar, Mariana Ioniță (foto), secretarul general al Ministerului Transporturilor, până de curând director al Direcției de Transport Feroviar și, acum, semnatar al Notei de fundamentare, nu a reușit să lămurească situația.

Ea a spus că nu cunoaște exact detaliile licitației și că voi fi sunat de o persoană din cadrul Ministerului care stăpânește mai bine problema, lucru care nu s-a întâmplat până la publicarea acestui articol. Dacă și când Ministerul Transporturilor va reveni cu precizări, le vom insera în cadrul acestui articol.

Timișoara, fieful ministrului Sorin Grindeanu

Sorin Grindeanu despre CFR Marfă livrarea ramelor electrice circulația feroviară pe Oravița-Anina

Întâmplător sau nu, locul unde se întâmplă toate aceste ”bizarerii” (pentru a folosi un eufemism) juridico-financiare este Timișoara, orașul din care provine actualul ministru al Transporturilor, Sorin Grindeanu.

Tot de la Regionala Timișoara a CNCF CFR SA a fost adus, în postul de director general al Companiei Naționale de Căi Ferate, și Ion Simu-Alexandru, așa cum a relatat la vremea respectivă Club Feroviar.

Puteţi urmări ştirile 10TV.RO şi pe Facebook!

Albu Mihaela

Albu Mihaela lucrează în presă din 2011 și a învăţat să facă ştiri la o televiziune locală unde s-a specializat pe politică, justiției și economie.

Comentează

Back to top button