POLITICĂ

DICTATURA DUPĂ COVID – Certificatul verde a fost doar începutul

Odioasa ordonanta de urgenta prin care Guvernul restrictioneaza drepturile si libertatile fundamentale impune fiecarui roman sa detina un „certificat digital”. Restrictiile dupa adoptarea acestui act vor fi crunte si se intind pe „un deceniu digital” gandit de von der Leyen. In numele digitalizarii, Comisia Europeana pregateste liste negre pentru presa si se preocupa de „mostenirea digitala” dupa moartea individului (Documente)

Luni de zile s-au invartit in jurul certificatului verde si a necesitatii detinerii unui astfel de act de catre toti romanii, cu conditia vaccinarii pentru garantarea accesului la munca, invocand pandemia de covid-19. Nu le-a iesit, vaccinarea fiind la un procent mult sub cel dorit de autoritati, astfel ca Guvernul Ciuca s-a vazut despuiat la anuntul vestii ca OMS si cam toate statele incep sa renunte la restrictii, declarand finalul pandemiei de covid-19.

Problema majora este ca acest certificat verde pe care unii si l-au dorit implementat nu a avut nicio treaba cu tinerea sub control a coronavirusului, asa cum vaccinare nu are nicio treaba cu transmiterea bolii (caci nu are, au spus-o specialistii: Toti, vaccinati sau nevaccinati, pot transmite intr-o masura sau alta!)si a fost doar inceputul pentru ceea ce joi, 3 februarie 2022, a reprezentat ziua in care a fost implementat „certificatul digital”„Certificat digital” care, desi se sustine ca este implementat pe durata pandemiei de Covid-19 (care, iata, se incheie oficial) facandu-se trimiteri la Decizii si Regulamente europene care vizeaza covid-19, adoptate inca din vara lui 2021, este prevazut a se intinde pe un „deceniu digital” gandit de Comisia Europeana.

Atentie si corelare!

Premierul Ciuca a trecut de la verde la digital

Cu un procent nesatisfacator de vaccinati in Romania Guvernul condus de premierul Nicolae Ciuca, dupa ce a vazut stins in Parlament proiectul PLX 545/2021 prin care se dorea introducerea certificatului verde la locul de munca, a luat pe sest, credem noi, decizia adoptarii unei ordonante de urgenta menite sa implementeze un nou tip de certificat. Certificatul digital!

S-a intamplat joi, 3 februarie 2022, cand a aparut pe ordinea de zi a sedintei de Guvern punctul 2 privind adoptarea unei Ordonante de urgenta privind modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 68/2021 privind adoptarea unor masuri pentru punerea in aplicare a cadrului european pentru eliberarea, verificarea si acceptarea certificatului digital al Uniunii Europene privind COVID pentru a facilita libera circulatie pe durata pandemiei de COVID-19. Necesitatea adoptarii acestui certificat digital a fost justificata de pandemia de covid care isi canta ultimele zile si a fost facuta printr-o OUG, si nu printr-o lege, desi restrictiile impuse prin acest act normativ sunt cu efecte intinse si aduc atingere vadita drepturilor si libertatilor fundamentale.

Atentie, decizia de adoptare a OUG-ului privind certificatul digital vine si in contextul in care Comisia Europeana condusa de Ursula von der Leyen (foto alaturi de Nicolae Ciuca) a anuntat ca ia in calcul ca certificatul de vaccinare sa fie extins pana in 2023, in ciuda incheierii pandemiei de covid-19, motivand ca „virusul inca circula”.

Consiliul Legislativ a impus scoaterea din OUG a articolului care violeaza drepturile fudamentale ale romanilor

Atentie, s-a ales ordonanta de urgenta (desi caracterul de urgenta al pandemiei de covid-19 nu mai este justificat) in locul initierii unui proiect de lege care ar fi necesitat o ampla dezbatere in Parlament, cu atat mai mult cu cat vorbim despre restrangerea drepturilor si libertatilor.

O spune chiar Consiliul Legislativ ai carui specialisti desi au emis joi, 3 februarie 2022, un aviz favorabil pentru acest OUG, au impus scoaterea din actul normativ a articolului care afecteza direct drepturile si libertatile romanilor.

Vorbim despre art. 12 indice 2, alin. (2) in care se precizeaza ca regulile de acceptare a certificatelor se stabilesc:

-„pentru intrarea pe teritoriul Romaniei, prin Hotarare a Comitetului National pentru Situatii de Urgenta;

pentru desfasurarea activitatilor pe teritoriul national, se stabilesc prin Hotarare a Guvernului„.

Or, semnaleaza Consiliul Legislativ, cum poate fi vorba despre o restrictie a unor drepturi si libertati fundamentale aplicata printr-o Hotarare a Guvernului, atat timp cat acest tip de restrictii si restrangeri nu pot fi impuse decat prin lege, adoptata de Parlament?

Cui ii pasa, premierul Nicolae Ciuca a decis adoptarea unei ordonante asumate si semnate doar de el!

Iata ce a retinut Consiliul Legislativ:

„La pct.4, la textul propus pentru art. 12 indice 2, precizam ca, potrivit art.1 din Regulamentul UE 2021/953, acesta are ca obiect stabilirea de reguli pentru a facilita titularilor respectivelor certificate exercitarea dreptului de libera circulatie pe durata pandemiei de COVID-19, contribuind, de asemenea, la facilitarea eliminarii treptate in mod coordonat a restrictiilor privind libera circulatie instituite de statele membre, in conformitate cu dreptul Uniunii, pentru a limita raspandirea SARS-COV-2.

Prin urmare, norma propusa pentru art. 12 indice 2 alin. (2), referitoare la stabilirea regulilor de acceptare a certificatelor pentru desfasurarea activitatilor pe teritoriul national prin hotarare a Guvernulului, nu se integreaza tematic in obiectul de reglementare al actului normativ de baza.

De altfel, prin impunerea unor reguli privind acceptarea certificatelor pentru desfasurarea activitatilor pe teritoriu Romaniei, norma care are ca efect restrangerea exercitarii unor drepturi, constituind o afectare a drepturilor fundamentale, in sensul art. 115 alin. (6) din Constitutie, astfel incat nu poate fi adoptata prin ordonanta de urgenta, si, cu atat mai mult, prin hotarare a Guvernului.

Mentionam ca, in jurisprudenta sa constanta, de exemplu, prin Decizia nr. 157/2020, Curtea Constitutionala a statuat ca ‘afectarea/restrangerea drepturilor sau libertatilor fundamentale nu se poate realiza decat prin lege, ca act formal al Parlamentului’.

Se impune, de aceea, eliminarea din proiect a respectivei dispozitii”.

Certificatul digital care trebuia adoptat „no matter what”

La baza adoptarii OUG-ului lui Ciuca privind „certificatul digital” stau, pe rand:

Regulamentul (UE) 2021/953 al Parlamentului European si al Consiliului din 14 iunie 2021, (UE) 2021/953 privind cadrul pentru eliberarea, verificarea si acceptarea certificatelor interoperabile de vaccinare, testare si vindecare de COVID-19 (certificatul digital al UE privind COVID) pentru a facilita libera circulatie pe durata pandemiei de COVID-19;

Decizia de punere in aplicare (UE) 2021/1073 a Comisiei Europene din 28 iunie 2021 de stabilire a specificatiilor tehnice si a regulilor de punere in aplicare a cadrului de incredere pentru certificatul digital al UE privind COVID instituit prin Regulamentul (UE) 2021/953 al Parlamentului European si al Consiliului’

Decizia de punere in aplicare (UE) 2021/2301 a Comisiei Europene din 21 decembrie 2021 de modificare a Deciziei de punere in aplicare (UE) 2021/1073 de stabilire a specificatiilor tehnice si a regulilor de punere in aplicare a cadrului de incredere pentru certificatul digital al UE privind COVID instituit prin Regulamentul (UE) 2021/953 al Parlamentului European si al Consiliului.

Parcurgand documentele CE si ale PE ne-am oprit atentia asupra documentului „mama” care reglementeaza modul de functionare al „certificatului digital”: Regulamentul (UE) 2021/953 din 14 iunie 2021, care stabileste in clar cum va opera acest „pasaport” pentru europeni, mentionandu-se ca la data adoptarii Regulamentului (in plina pandemia de covid-19) masurile sunt necesar a fi adoptate pentru limitarea raspandirii covid-19.

Azi cand Ciuca invoca un astfel de Regulament pentru adoptarea certificatului digital in actuala situatie (in care pandemia este aproape de a se incheia conform specialistilor) este nu doar tardiv, ci si suspect.

Apare totusi ca fiind necesara invocarea de catre Guvern a acestor acte, de vreme ce aici sunt definite notiuni care, corelat cu alte documente, ar avea rolul de a fi aplicate pe un intreg „deceniu digital”:

„-„certificat digital al UE privind COVID”inseamna un certificat interoperabil care contine informatii referitoare la situatia titularului, din punctul de vedere al vaccinarii, al rezultatului testarii sau al vindecarii, eliberat in contextul pandemiei de COVID-19;

-„interoperabilitate”inseamna capacitatea sistemelor de verificare dintr-un stat membru de a utiliza date inregistrate de un alt stat membru;

-„cod de bare”inseamna o metoda de stocare si reprezentare a datelor intr-un format vizual care poate fi citit automat;

-„sigiliu electronic”inseamna un sigiliu electronic astfel cum este definit la articolul 3 punctul 25 din Regulamentul (UE) nr. 910/2014;

-„identificator unic al certificatului”inseamna un identificator unic atribuit, in conformitate cu o structura comuna, fiecarui certificat eliberat in conformitate cu prezentul regulament;

-„cadru de incredere”inseamna normele, politicile, specificatiile, protocoalele, formatele de date si infrastructura digitala care reglementeaza si permit eliberarea si verificarea in mod fiabil si in conditii de siguranta a certificatelor pentru a asigura credibilitatea”

Declaratia Comisiei Europene care pregateste cetatenii pentru „deceniul digital”: „O transformare digitala centrata pe oameni”

Oricat ar parea de inofensiv, prin denumirea aleasa pentru ceea ce s-a dorit a fi o alta forma a certificatului verde covid-19, certificatul digital adoptat golaneste de Guvernul condus de premierul Nicolae Ciuca este de fapt, in opinia noastra (si nu credem ca ne inselam) obiectivul care trebuia indeplinit de acest guvern, in ciuda procentului vaccinarii, numarului de cazuri de covid, situatiei pandemice si chiar in ciuda legilor nationale. Cu sau fara ordin de la Comisia Europeana, Guvernul Ciuca a adoptat, in al 13-lea ceas, la spartul targului certificatul digital anti-covid care poate fi perceput cu usurinta ca parte integranta a ceea ce poarta numele de „transformare digitala” pentru un „deceniu digital” asupra caruia Uniunea Europeana s-a pronuntat la finalul lunii ianuarie 2022 (de aici poate caracterul de urgenta al OUG-ului lui Ciuca!).

„Odata cu accelerarea transformarii digitale, a venit momentul ca Uniunea Europeana (UE) sa se pronunte cu privire la modul in care valorile si drepturile sale fundamentale ar trebui aplicate in mediul online”, isi justifica Comisia Europeana Declaratia privind drepturile si principiile digitale pentru deceniul digital adoptata la Bruxelles in 26 ianuarie 2022 care stabileste, printre altele, care sunt tintele capilor din Europa pentru urmatorii 10 ani, respectiv luarea unor masuri de digitalizare menite, zic ei, „sa promoveze un model european de tranzitie digitala, centrat pe oameni, care sa se bazeze pe valorile europene si sa aduca beneficii tuturor persoanelor si intreprinderilor”.

Cum?

Prin punerea oamenilor in centrul transformarii digitale pentru ca acestia sa isi poata urmarii „aspiratiile cu respectarea deplina a securitatii si a drepturilor lor fundamentale”. De aceea, Comisia Europeana s-a angajat prin declaratia din 26 ianuarie 2022 ca fiecarui european, privat sau entitate juridica, sa i se ofere „o identitate digitala accesibila, sigura si de incredere, care le confera acces la o gama larga de servicii online”.

Presa si libertatea de exprimare, in pericol. Comisia Europeana face liste negre

Pana si serviciile media si sursele de informare pe care le-ar alege europenii sunt supuse filtrului, daca nu chiar sanctiunii de catre Comisia Europeana. Sustinem aceasta intrucat Comisia Europeana „se angajeaza” sa creeze un mediu online „in care oamenii sa fie protejati impotriva dezinformarii si a altor forme de continut daunator”.

Pentru aceasta Comisia isi propune sa ia „masuri pentru a combate toate formele de continut ilegal, proportional cu prejudiciul pe care il pot cauza, cu respectarea deplina a dreptului la libertatea de exprimare si de informare si fara a stabili nicio obligatie generala de monitorizare”.

Sigur, cu respectarea drepturilor fundamentale online, indeosebi a libertatii de exprimare si de informare”. Cum altfel?!

Comisia Europeana se angajeaza sa asigure dreptului oricarui cetatean sa decide ce se intampla cu „mostenirea digitala” dupa moartea sa

De asemenea, Comisia Europeana se angajeaza sa consolideze „cadrul democratic pentru o transformare digitala care sa aduca beneficii tuturor si sa imbunatateasca viata tuturor europenilor”, sa ia masurile necesare pentru a se asigura ca atat valorile Uniunii, cat si drepturile persoanelor, astfel cum sunt recunoscute de dreptul Uniunii, sunt respectate atat in mediul online, cat si offline, si in timpul vietii, dar si dupa moarte. Caci, da, Comisia Europeana a considerat ca este necesar sa se stabileasca ce se va intampla cu „mostenirea digitala” dupa moartea cetateanului.

Vazand toate aceste reglementari mai vedeti intamplatoare graba adoptarii prin OUG a unui astfel de certificat digital?

Comentează

Back to top button