POLITICĂ

Rusia se transformă în Coreea de Nord. Starbucks, Coca Cola, PepsiCo și McDonald’s s-au retras de piața rusă din cauza invaziei în Ucraina

McDonald’s şi alte câteva multinaţionale americane, acuzate că nu au întrerupt încă legăturile cu Rusia, au cedat marţi presiunii publice şi şi-au suspendat operaţiunile în Rusia, transmite AFP.

La fel ca PepsiCo şi Coca-Cola, gigantul fast-food-ului american a făcut în ultimele zile subiectul unui apel la boicot pe reţelele de socializare.

Lanţul american McDonald’s a anunţat marţi decizia de a închide temporar cele 850 de restaurante ale sale din Rusia şi de a-şi suspenda toate operaţiunile în această ţară.

„Situaţia este extraordinar de dificilă pentru un brand global ca al nostru şi sunt numeroase aspecte de luat în considerare”, a declarat directorul general McDonald’s, Chris Kempczinski.
„În acelaşi timp, respectarea valorilor noastre înseamnă că nu putem ignora suferinţa umană inutilă care are loc în Ucraina”, a adăugat Kempczinski.

Grupul are 62.000 de angajaţi în Rusia, pe care îi va plăti în continuare. Rusia reprezintă 9% din cifra de afaceri şi 3% din profitul operaţional al McDonald’s.

În total, peste 280 de companii importante cu o prezenţă semnificativă în Rusia şi-au anunţat retragerea, potrivit unui inventar ţinut de o echipă de la Universitatea Yale.

Treizeci de multinaţionale rămân pe lista companiilor care continuă să fie operaţionale în Rusia.

Iniţiatorul inventarului, profesorul de management Jeffrey Sonnenfeld, a subliniat în repetate rânduri rolul pe care l-a avut în căderea apartheidului plecarea voluntară a 200 de mari grupuri din Africa de Sud în anii 1980.

În afară de McDonald’s, Estée Lauder, Fortinet şi Trimble se numără printre companiile care şi-au anunţat recent suspendarea operaţiunilor în Rusia.

Și compania Coca-Cola a anunţat, marţi, că îşi suspendă operaţiunile în Rusia, o decizie similară fiind luată şi de cei de la Pepsi, relatează BBC.

„Inimile noastre sunt alături de oamenii care suferă efecte de neconceput ale acestor evenimente tragice din Ucraina”, se arată într-un comunicat al Coca-Cola.

Compania de băuturi carbogazoase s-a confruntat cu o presiune tot mai mare de a se retrage din Rusia, #BoycottCocaCola fiind în tendinţe pe Twitter în ultimele zile.

La câteva minute şi PepsiCo a anunţat că şi-a suspendat vânzările, inclusiv de 7up şi Mirinda. Dar va continua să vândă produse esenţiale zilnice, cum ar fi laptele pentru bebeluşi.

Hum! Brands, compania-mamă a KFC şi Pizza Hut, a anunţat luni seara suspendarea tuturor investiţiilor în Rusia şi s-a angajat să doneze unor operaţiuni umanitare toate profiturile obţinute din activităţile în această ţară.

Tot marţi, Starbucks a anunţat că toate cele 130 de cafenele din Rusia care îi poartă numele se vor închide şi că va înceta să îşi livreze produsele în această ţară, devenind cel mai recent grup important din Statele Unite care a tăiat legăturile cu Moscova după invazia rusă în Ucraina. Grupul kuweitian care deţine licenţa Starbucks în Rusia „a acceptat să suspende imediat operaţiunile din magazine şi va oferi sprijin celor aproape 2.000 de angajaţi care depind de Starbucks pentru a trăi”, a declarat directorul general al lanţului de cafenele, Kevin Johnson.

Comentează

Back to top button