ANCHETEPOLITICĂ

Studiu de caz: desantul DOI / FSB în Ucraina și R. Moldova. Mărirea și decăderea FSB

Analiză TIMPUL.MD:

Evenimentele strașnice care se petrec în imediata vecinătate a R. Moldova sunt greu de privit și înțeles de toată lumea care a sperat pînă tîrziu că invazia rusească este doar un scenariu de groază.

În vreme ce vecinii ucraineni se feresc din calea bombelor aruncate fără milă și socoteală peste capetele lor, noi trebuie să rezistăm cu mințile limpezi bombardamentului mediatic la care suntem supuși la fiecare moment.

Deși toate reflectoarele se îndreaptă spre Vladimir Putin care aruncă în Occident cu lecții de istorie ieșite din manualele sovietice, amenințînd cu dizolvarea un stat independent și suveran (pentru ca să-l „denazificare” și „demilitarizeze”) și înspăimîntînd altele care ar putea urma Ucrainei), mîinile lungi ale Kremlinului – temutele servicii secrete ruse – lucrează pe nevăzute la destabilizarea situației din statele aflate pe lista scurtă a priorităților lui Putin.

Anume mersul invaziei ruse din Ucraina îmi ridică mie cîteva semne de întrebare la subiectul eficienței structurilor de securitate ruse.

La ce ne referim?

La 23 februarie 2022, chiar cu o zi înainte ca Putin să șocheze lumea cu anunțul începerii „unei operațiuni militare speciale” în Ucraina, site-ul ucrainean myrotvorets.news a publicat o listă a ofițerilor care încadrează Direcția 9 a Departamentului de Informații Operative/ DOI al Serviciului 5 FSB care, potrivit sursei citate, ar coordona activitățile subversive ale serviciului intern rus la adresa securității Ucrainei.

 


Înainte de a merge mai înainte cu ideile, se cuvin spuse cîteva cuvinte despre portalul informațional ucrainean care, în perioada 2014-2020, a fost perceput în mass-media internațională drept un caz problematic în mediul informațional al Ucrainei fiind criticat în repetate rînduri de către ONU și Biroul reprezentativ al OSCE privind libertatea mass-media pentru publicarea datelor personale.

De asemenea, deși nu poseddate concrete în acest sens, nu pot exclude posibilitatea existenței unei legături între portalul citat și serviciile de informații ucrainene.

Consider că lista pusă la dispoziție de portalul ucrainean este veridică, reprezentînd încă o dovadă a implicării / coordonării și desfășurării de către Serviciul 5 al FSB de acțiuni menite să influențeze / să destabilizeze situația de securitate din state terțe în favoarea F. Ruse.

Obținerea, și ulterior, publicarea de către site-ul citat a unor date personale ale unor cadre conspirate ale unui serviciu secret de elită (așa cum se recomandă FSB-ul lui Putin) nu este nici pe departe un motiv de laudă.

Inevitabil se naște întrebarea legată de profesionalismul și capacitatea unui serviciu de informații de a derula operațiuni de destabilizare / influență într-un stat străin atunci cînd nu este capabil să asigure confidențialitatea datelor propriului personal.

Un alt moment care trădează profesionalismul nu tocmai fără cusur al DOI/FSB în Ucraina s-a petrecut în aprilie 2020 cînd SBU l-a deconspirat drept agent dublu pe gl. mr. SBU Valeri Șhaitanov, despre care Serviciul ucrainean a afirmat că posedă probe indubitabile (înregistrări audio și video) ale implicării în acte de înaltă trădare, terorism și obținere de informații în folosul FSB.

De asemenea, Shaitanov a fost acuzat că ar fi organizat asasinarea activistului cecen și veteranului de război Adam Osmayev.

DOI / FSB i se atribuie și coordonarea operațiunii militare din Ucraina, inclusiv pregătirea contextului politic necesar pentru înlocuirea conducerii politice ucrainene cu exponenți fideli Moscovei.

Semnalul de alarmă a fost tras de ambasadorul SUA la ONU încă din 24 februarie 2022 cînd, printr-o scrisoare adresată Înaltului Comisar al ONU pentru Drepturile Omului, avertiza că, potrivit „unor informații credibile” obținute de partea americană, acțiunile FSB în Ucraina vizau inclusiv listarea („kill list”) oficialilor ucraineni, jurnaliștilor și activiștilor anti-corupție care ar fi urmat să fie asasinați / trimiși în exil în eventualitatea ocupării cu succes a teritoriului Ucrainei.

Performanțele îndoielnice ale DOI/FSB în Ucraina se reflectă cel mai clar în modul dezarticulat și neprofesionistîn care se derulează operațiunea militară rusă de pe teritoriul ucrainean, avînd în vedere anume rolul coordonator pe care serviciul intern rus l-a avut în pregătirea terenului.

FSB-ul nu a reușit să se ridice la înălțimea ambițiilor lui Putin, nu a avut capacitatea să prevadă obstacolele și provocările din teren și riscă să-i fie imputat eșecul „operațiunii militare speciale” din Ucraina.

De altfel, la ce „treabă bună” au făcut, au început deja să apară informații că atît șeful Serviciului 5 al FSB, gl. Serghei Beseda, cît și adjunctul lui, A. Boliuh, ar fi deja arestați la domiciliu.

Perspectivele par, cu adevărat, sumbre pentru serviciul intern rus dacă aducem în discuție și „reușitele înalte” pe care DOI /FSB le-a repurtat în R. Moldova în ultimii doi ani.

Primul obiectiv, acela de a-l menține la conducerea R. Moldova pe președintele pro-rus Igor Dodon, așa și nu a fost îndeplinit, în ciuda eforturilor susținute ale unei echipe de politehnologi ruși care, anterior alegerilor din noiembrie 2020, au bătătorit oficiul socialiștilor din str. Serghei Lazo, încercînd să se asigure că Igor Dodon rămîne pe loc și după scrutinul prezidențial.

O investigație amplă publicată de presa moldoveană la acea dată a dezvăluit că echipa politehnologilor de la Moscova era condusă de consultantul politic Olga Grak, activitatea acestora fiind coordonată de ofițerul DOI/FSB, Iuri Gudilin.

Jurnaliștii de investigație ai RISE Moldova au documentat activitatea „politehnologilor” ruși „în teren” (în contextul celor mai recente evenimente electorale din R. Moldova – prezidențialele din noiembrie 2020 și parlamentarele din 2021) cît și au publicat informații despre așa-numita „secție moldovenească” a serviciilor de informații ruse.

În ciuda eforturilor susținute depuse de Grak și echipa dînsei de a-l pregăti pe Dodon și socialiști să placă electoratului încă un mandat, rezultatele au fost dezamăgitoare: pro-rușii s-au văzutrînd pe rînd, pierzînd președinția, Parlamentul și guvernul R. Moldova în favoarea forțelor pro-europene.

Uluirea și frustrarea Kremlinului după virajul pro-european al țării noastre n-au ținut mult. Dușul rece administrat de electoratul moldovean care a spus un „nu” răspicat influenței ruse în Moldova a generatreplierea și recalibrarea strategiei ruse.

Prestația lamentabilă a lui Dodon a pus pe gînduri curatorii de la Kremlin care au înțeles nevoia introducerii în scenă a unui politician nou, moderat cu accente reformatoare.

Profilul căutat s-a găsit cu ușurință în persoana primarului Ion Ceban, căci, așa cum zice-o vorbă, bine faci, bine găsești.

Ce avem în vedere?

Faptul că legătura primarului nostru cu trimișii DOI/FSB în R. Moldova nu datează de ieri, de azi.

Aceiași jurnaliști de la RISE Moldova dezvăluie (analizînd registrul zborurilor din F. Rusă) că în perioada alegerilor locale din toamna anului 2019, Iuri Gudilin, (însoțit de Leonid Gonin, apropiat al ofițerului FSB) a venit constant la Chișinău. Ultima deplasare a lui Gudilin survenit cu doar cîteva zile după primul tur al alegerilor locale acesta revenind la Moscova la o zi după desfășurarea turului doi al alegerilor cîștigate de pe atunci socialistul Ion Ceban.

De ce pe atunci? Pentru că la momentIon Ceban, în ciuda asigurărilor pe care le dădea după ocuparea fotoliului de primar cum că nu va face politică la primărie, a uitat de promisiune și a inițiat un nou proiect politic – Mișcarea Alternativei Naționale / MAN.

Justificarea folosită de Ceban pentru ambițiile sale politice neașteptate bate, desigur, în direcția guvernării, edilul moldovean afirmînd că nu poate rămîne indiferent la efectele dezastruoase ale guvernării pro-europene și că se simte obligat să le ofere moldovenilor „o alternativă care să-i unească pe toți”.

Judecînd după poziționarea lui Ceban față de nefericiții refugiați ucraineni care s-au pornit pe drumuri nu de drag ci de nevoie, nu pot să nu mă întreb ce presupune alternativa anunțată de primar.

În plin exod al civililor ucraineni îngroziți de bombele aruncate de armata lui Putin peste orașele, casele și viețile lor nu demult tihnite, primarul nostru se burzuluiește la dînșii numindu-o „obraznici” și bănuindu-i că pot înfăptui „furturi, tîlhării, abuzuri și vandalism”
.
Retorica lui Ceban cu privire la refugiații ucraineni nu sună tocmai bine în urechile unei lumi asurzite de zgomotul războiului neașteptat și nedorit cu care Putin siluiește Ucraina de prea multe zile.

Tot așa de rău „pică” și conexiunile primarului moldovean cu exponenți ai FSB-ului rusesc care, la moment, pare să fie un instrument principal utilizat de Putin atît în agresiunea militară din Ucraina cît și în „cumințirea” acelor ruși care îndrăznesc să-și exprime dezacordul față de decizia președintelui Putin de a „demilitariza” și „denazifica” statutul ucrainean.

Acestea sunt numai cîteva semnale pentru care, cred eu, merită să cătăm mai apăsat la ce fel de alternativă ar putea să oferepoliticii din țara noastră acest Ion Ceban care, în ciuda aparențelor reformatoare, pare a fi bîntuit de umbra marelui urs.

* * *

În loc de concluzie

Putin a pornit nu doar un război al armelor cu Ucraina, ci unul al nervilor cu noi restul. A la guerre, comme a la guerre. Dar un lucru se conturează din ce în ce mai evident pe fondul luptei aprige atît a poporului ucrainean silit să fugă, să lupte, să se apere cît și a celui rus care dă semne de trezire din vraja liderului invulnerabil: falimentul metodelor și practicilor subversive ale serviciului de casă a lui Putin care nu-și mai pot dovedi eficiența în contextul geopolitic și social actual.

Vremurile astea de război se vor sfîrși. Orașele și clădirile prăbușite se vor reconstrui, dar nu și viețile curmate inutil. Un lucru e cert: rana hîdă a războiului se va închide, întărindu-i pe supraviețuitori moral, emoțional și, mai ales, informațional.

Departamentul politic TIMPUL.MD

Comentează

Back to top button