ANCHETE

Calvarul șoferilor la frontiera României. Războiul a dat peste cap sistemul vamal, cozile de kilometri creează tensiuni

Șoferii de TIR sunt forțați în ultima perioadă să aștepte între 4 și 5 zile ca să treacă granița dinspre Republica Moldova spre România.

Filmările realizate de conducători auto care au trecut prin Leușeni-Albița, principalul punct vamal între cele două țări, arată cozi gigantice de TIR-uri.

Au fost publicate imagini video arată autovehicule de transport așezate în rând cu peste 8,5 înainte de frontieră.

Situația durează de mai multe săptămâni, principalul motiv fiind că exportul Republicii Moldova a fost direcționat după invadarea Ucrainei de către Rusia exclusiv prin România.

Anterior, o bună parte din mărfurile basarabene plecau spre țări străine prin porturile ucrainene de la Marea Neagră.

Pe deasupra, potrivit autorităților de la Chișinău, cantitatea de mărfuri livrată la export a crescut în 2022 de trei ori comparativ cu anul precedent.

O altă cauză a aglomerației fără precedent în ultimii ani este reprezentată de mărfurile ucrainene, în special cereale, care sunt trimise pe cale rutieră pentru a fi încărcate în vapoare la Galați sau la Constanța.

În aceste condiții, timpul de aşteptare pentru şoferii de camioane s-a mărit progresiv, de la 48 de ore la începutul conflictului armat generat de Rusia până la 5 zile în prezent.

Situația este foarte tensionată printre șoferii profesioniști, unul dintre ei decedând în timpul așteptării, la începutul lunii iunie.

Cele două părți, România și Republica Moldova, se acuză reciproc pe căi neoficiale pentru generarea blocajului.

În cursul zilei de vineri, 10 iunie, Poliția de Frontieră din Republica Moldova a transmis un comunicat privitor la măsuri pentru ameliorarea situației:

„Primele acțiuni pentru deblocarea camioanelor de la frontiera moldo-română:

  1. Primul punct vamal, unde controlul și vămuirea se va face în echipe mixte moldo-române va

fi punctul de trecere Leușeni-Albița;

  1. Înființarea unui grup comun, care va coordona acțiunile autorităților din Republica

Moldova și România în punctele de frontieră, pentru a reduce din presiunea existentă la

moment și din timpul de așteptare pentru camioanele cu marfă;

  1. Controlul vamal va fi operaționalizat pe partea română, prin dotarea cu mai multe

dispozitive electronice de procesare a documentelor;

  1. Fluxurile de mărfuri vor fi organizate în funcție de încărcătură, spre exemplu pentru

camioanele goale, va fi permisă traversarea în tranzit prin punctele de trecere de capacitate

mică;

  1. Urmează a fi suplinit numărul de lucrători vamali pentru creșterea ritmului de procesare

și eficientizarea activității în vamă;

  1. Programul de lucru între echipele de control din Republica Moldova și România va fi

sincronizat;

  1. Autoritățile fitosanitare și sanitar-veterinare din România vor funcționa în regim de

24/7;

  1. În fiecare punct de trecere va fi verificată și prezentată situația funcționalității scanerelor, cântarelor și altor tehnologii de scanare și verificare a camioanelor.

Soluțiile pentru optimizarea traficului de mărfuri, la frontiera Republicii Moldova cu România și Ucraina, au fost identificate astăzi, în cadrul reunii interminesteriale, de la București, la care a participat prim-ministra Natalia Gavrilița”, se arată în comunicatul publicat pe Telegram.

Ce-a anunțat Bucureștiul

În data de 10.06.2022, la Albiţa, în urma deciziei Prim-ministrului Nicolae Ciucă, șeful Poliției de Frontieră Române a avut o întâlnire de lucru cu reprezentanții autorităților responsabile din Republica Moldova, în vederea operaționalizării unor soluții eficiente pentru procesarea cât mai rapidă a fluxurilor de automarfare și reducerea timpului de așteptare la punctele de trecere a frontierei de la graniţa comună.

La întâlnire, în cadrul grupului interinstituţional, au participat şi reprezentanții celorlalte autorități responsabile cu efectuarea de verificări pentru traficul de mărfuri dintre cele două state – autorități vamale, sanitar-veterinare, fitosanitare și de administrare a infrastructurii rutiere din ambele state, astfel încât soluţiile identificate pentru optimizarea traficului să fie în concordanţă cu atribuţiile fiecărei instituţii, iar derularea controlului să se efectueze cu respectarea reglementărilor europene, având in vedere că frontiera cu Republica Moldova este frontieră externă a Uniunii Europene.

Măsurile imediate stabilite în cadrul grupului de lucru pentru optimizarea traficului la frontieră au vizat: 

  • fluidizarea traficului prin crearea unui culoar verde (artera suplimentară de control) destinat camioanelor goale si celor care transportă mărfuri perisabile; 
  • suplimentarea personalului Poliţiei de Frontieră Române, pentru controlul documentelor, cu polițiști de frontieră pe fiecare tură serviciu, încă din data 10.06.2022; 
  • suplimentarea personalului planificat la efectuarea controlului vamal al mărfurilor de către Autoritatea Vamală Română, cu şase lucrători vamali/tura serviciu, precum si a numărului stațiilor de lucru, măsură, de asemenea, implementată. 

În ceea ce privește discuțiile cu reprezentanții autorităților responsabile din Republica Moldova, acestea au vizat aspecte tehnice privind implementarea proiectului pilot de constituire a unor echipe mixte de control la graniţa româno-moldoveană. Au fost stabilite principiile de funcționare, posibilitățile de amplasare a tonetelor de control, numărul personalului alocat pentru fiecare instituție, urmând ca aceste aspecte să fie implementate în perioada imediat următoare. 

În acest sens, s-a propus ca fluxurile de mărfuri să fie organizate în funcție de încărcătură, astfel încât să existe posibilitatea dirijării camioanele goale de către autorităţile din R. Moldova către punctele de trecere cu valori de trafic mai reduse (Exemplu: PTF Stânca-Costești – Botoşani și PTF Oancea-Cahul – Galaţi), pentru a permite camioanelor încărcate cu marfă să poată fi procesate în noua procedură fixată de autoritățile celor două state.               

Autorităţile vamale din R. Moldova urmează să informeze transportatorii că, după ce vor completa declarațiile vamale on-line, timpul de staționare a unui camion în PTF se va reduce considerabil.

Comentează

Back to top button