ECONOMIE

Recolta de grâu românesc a blocat portul Constanța, sufocat deja de cerealele Ucrainei

Primele recolte de grâu românesc au blocat intrările în Portul Constanța. Șoferii de TIR aşteaptă la cozi kilometrice să descarce cerealele. La fel de rău este si pe calea ferată.  

La Galați, autoritățile caută soluții pentru a prelua zecile de mii de tone de grâne venite pe canalul Sulina, din Ucraina.

Aceasta este coada formată la intrarea în portul Constanța, către silozurile de cereale.

ReporterDe cât timp stați aici?
ȘoferDe două zile. Mâncăm ce avem, nu ne ajunge banii!
ReporterCe transportați?
ȘoferGrâu, acum sunt cu orz.
ReporterColoana de tiruri?
ȘoferCam de trei km”.

ReporterDe cât stați?
ȘoferDe două zile și ne blocăm la tot pasul, numai blocaje”.

România a exportat anul trecut peste 7 milioane de tone de cereale

Fluxul va crește și mai mult, mai ales că Dobrogea a fost ferită anul acesta de secetă, iar combinele lucrează la foc continuu.

În zonă, producţia de grâu este la nivelul mediei ultimilor 10 ani: aproape 6 tone la hectar.

ReporterDe vândut, unde vindeți?
Mircea Kipăilă, producător agricolPfff, este o întrebare grea, din păcate portul este blocat și este greu de găsit o soluție acum. O altă parte o să încercăm să-l depozităm. Dar aici este o problemă, căci nu prea avem spații de depozitare”.

Potrivit autorităților portuare, peste 60% din cerealele exportate merg în Uniunea Europeana. Restul în nordul Africii.

Anul trecut, România a produs peste 11 milioane de tone de grâu, la un consum intern de 2,5 miloane de tone. Peste 7 milioane de tone au fost vândute în mare parte prin portul Constanţa, acum sufocat.

Asta în timp ce la Galați autorităţile se tem de un posibil blocaj pe Dunăre. România nu are suficienți piloți de nave, iar în Ucraina nu se poate procesa toată marfa adusă de fermierii de acolo.

Țările vecine cu Ucraina vor construi silozuri la graniță pentru a prelua uriașa cantitate de cereale

Cosmin Dumitrache, director general ANR: ”Partea română va trebui să-și îmbunătățească partea de pilotaj, iar partea ucraineană va trebui să-și dezvolte partea de încărcare pentru a putea ajunge la un număr dorit de nave și a putea exporta un număr cât mai mare de cereale din Ucraina în porturile europene sau către porturile lumii”.

Manfred Seitz, director general Comisia Dunării: ”Am discutat măsuri concrete pentru a crește traficul, începând cu creșterea numărului de piloți”.

În același timp, una dintre cele mai mari companii arabe din Portul Constanța a anunțat că își va dubla capacitatea de stocare și procesare a cerealelor.

Iar la nivel european, țările vecine cu Ucraina vor să construiască silozuri la graniţele comune, pentru a putea prelua din cantitatea uriașă de cereale.

Comentează

Back to top button